Dvořák Štěpán

Ultramaratonec a extrémní sportovec

Plánuji

Poběžím z Třebíče do Rakouska na horu Schneeberg, která je vzdálená asi 200 km

Poslední výzva

Přeběhl jsem celou Českou republiku z jihu na sever o délce 402 km
Běžel jsem z Plzně 264 km domů do Třebíče

Poslední závod

Na Mistrovství České republiky v běhu na 100 km 2017 jsem s časem 8 hodin a 38 minut umístil na 6. místě
Vyhrál jsem závod Saar Challenge 2016 (běh 65 km a 1350 převýšení)

O mně

Dvořák Štěpán

Vytrvalost

Moje hlavní vlastnost je velká vytrvalost. Té jsem dosáhl pravidelným sportováním, kterému věnuji většinu volného času. Snažím se každý den běhat aspoň 10 km a kdykoli je to možné, všude se dopravuji na kole. Když je času málo, dám kratší vzdálenost ale s větší intenzitou. Naopak, když nikam nespěchám, využiji toho a v pohodovém tempu vzdálenost výrazně natáhnu. Nejsem žádný profesionální sportovec, abych trénoval podle nějakého plánu. Řídím se podle mého volného času, nálady, chuti a počasí.

Málo volného času?

Někdy to ovšem s volným časem není úplně ideální, a tak jsem začal kombinovat sport s dopravou. Chci si jít zaplavat. Tak proč tam jet autem nebo autobusem? Vezmu kolo nebo si tam rovnou doběhnu. To samé s cestou do práce. Do Dukovan to mám 30 km. Autobus tam včetně cesty na zastávku a čekání na něj jede 45 minut. Na kole to zvládnu někdy i za 50 minut. A protože musím ještě zpátky, mám v nohách celkem 60 km, oproti ostatním co pospávají v autobuse. Jenže já jsem hlavně běžec, takže jsem i na této trase nahradil kolo běháním, aspoň tedy tu zpáteční. V šest hodin skončím v práci a přede mnou leží 30 km, které normálním tempem zvládnu za 3 hodiny. A druhý den jsem opět na začátku. Jen za rok 2016 jsem díky tomu měl naběháno o 4650 km více než ti, co jezdí autobusem.

Ostatní sporty

Ačkoli převážně jen běhám, zvládám různé sporty. Zmínil jsem už kolo a plavání. K tomu v létě přibude ještě lezení. No a v zimě nazuji lyže, běžky nebo brusle. Stejně jako u běhu se tedy jedná individuální vytrvalostní sporty, při kterých nejsem na nikom a ničem závislý.

Den plný sportu

Psal jsem o práci na Dukovanech. Protože pracuji jako hasič na směny, mám více celých volných dnů. Ty se dají ideálně využít na dlouhodobé sportovní aktivity, při kterých se zlepšuje právě vytrvalost. A jak tedy takový můj sportovní den vypadá? Základ je sledovat předpověď počasí. Když vím, že následující den má být pěkně, už večer si připravím, kde a jak bych mohl sportovat. Pak rozhodne ráno. Když je vše ideální, můžu vyrazit. Nejlepší to bude popsat konkrétně. Připravím si potřebné věci na celý den a dám si je do brašny na kolo. Jedu 100 km na Pálavu, kde si kolo u někoho nechám. Převleču se do běžeckého oblečení a zaběhnu si po Pálavských vrších 40 km. Vrátím se ke kolu, opět se převleču a jinou trasou se 100 km vracím domů. Místo Pálavy to můžou být třeba Žďárské vrchy, Česká Kanada nebo jiné lokality.

Sportovní den

Zabere to opravdu hodně času, takže to můžu podnikat pouze v létě, kdy jsou dlouhé dny. Po zbytek roku to řeším jinými způsoby. Buď někam dojedu autem, kde několik hodin běhám a následně se vracím domů nebo využiji veřejnou dopravu, dojedu do jiného města a potom běžím zpátky do Třebíče. Tímto způsobem jsem před dvěma roky odjel do Prahy, ze které jsem následně běžel 200 km zpátky do Třebíče.

Články, focení a natáčení

V roce 2015 roky jsem došel do stádia, kdy mě začaly docházet nové cesty, které pro mě byly vždy motivací někam vyrazit. Naštěstí jsem ve stejné době začal při běhu fotit, takže jsem měl znovu důvod se na známá místa vracet. Dokonce se plánování mých tras změnilo tak, že je nepřizpůsobuji běhu ale tak, abych měl co nejlepší záběry. Minulý rok jsem k focení přidal i natáčení, takže pokud mám naplánovanou trasu přes zajímavá místa, průběžně natáčím a doma z toho nakonec sestříhám video. Následně vše zveřejním s podrobným článkem.

Příprava na závody

Pokud mám naplánovaný nějaký závod, snažím nějakou dobu před ním svoje tréninky přizpůsobit právě tomu závodu. Většinou se jedná o intervalové běhání známé jako fartlek, kdy střídám rychlé úseky s pomalejšími.

Regenerace

Poměrně dost často se mě lidé ptají, kdy odpočívám a jak regeneruji. Na to odpovídám, že při běhu. Zkrátka nemám žádný den, kdy bych lenošil. Když potřebuji odpočívat, zkrátím vzdálenost a zvolním tempo. Dle mých zkušeností je totiž aktivní pohyb nejlepší způsob, jak regenerovat. Jen za rok 2016 jsem sportoval průměrně 3,5 hodiny každý den a celkově jsem naběhal 8888 km.

Adrenalin

A když cítím, že život začíná být moc monotónní, vezmu si lano, zajdu na nejbližší most a zvednu si hladinu adrenalinu při skoku z několika desítek metrů a následného volném pádu.

Lezení

Výšky mi opravdu nevadí, a když zrovna neskáču z mostu, můžete mě najít někde na skále, kde se snažím dostat na vrchol.

Slackline

Zjistil jsem, že mám i celkem dobrou rovnováhu, když jsem se naučil chodit po laně, v mém případě po slackline. Stačí, když si najdu dva body i několik desítek metrů od sebe, napnu lajnu a mám na celý den vystaráno.

© Dvořák Štěpán 2016 - 2017